Beszoktatás
A szülővel történő fokozatos beszoktatás a családdal való együttműködést helyezi előtérbe. Az anya, az apa vagy más családtag jelenléte biztonságot ad, segít a kisgyermeknevelő és a gyermek között az érzelmi kötődés kialakulását, ezzel a gyengéd átmenetet, az új környezethez való alkalmazkodást. A szülővel történő fokozatos beszoktatás folyamata során a kisgyermeknevelő építi a bizalmi kapcsolatot, a szülőnek információt nyújt a bölcsődei nevelés tartalmáról és a kisgyermekfejlődés sajátosságairól.
Beszoktatással kezdődik a kisgyermek bölcsődei élete. Az ismeretlen új környezet megismeréséhez, bölcsődei napirend elfogadásához, a gyermekcsoport életébe való beilleszkedéséhez, az anyától való elváláshoz a gyermeknek szüksége van az anya, a szülő biztonságot nyújtó jelenlétére, türelmes, biztató, támogató magatartására. A fokozatosság segíti a gyermek érzelmi biztonságának kialakulását, a kisgyermekvelő felé irányuló bizalom megerősödését.
A beszoktatás időtartama általában 2 hét, minden esetben alkalmazkodva a gyermekhez (hiszen a gyermekek nem egyformák), illetve figyelembe véve a szülők kéréseit is. A beszoktatás időtartama a gyermek viselkedésétől függően növelhető, a hangsúly azonban mindig a fokozatosságon van. Otthonról hozott kedvenc játék vagy kisebb tárgy a beszoktatás idején, illetve a későbbiekben is könnyebbé teheti a gyermek számára az otthontól, szülőtől való elszakadást.
A szülővel történő fokozatos beszoktatás módszere, hogy a gyermek bölcsődei tartózkodásának idejét fokozatosan növeljük. Célszerű, ha a beszoktatás 2 hétig tart, de esetenként ez a gyermek viselkedésétől növelhető. A beszoktatás az első héten a szülővel történik, a második héten már a szülő állandó jelenléte nélkül. A szülő egyre rövidebb időt tölt gyermekével a csoportban, míg így a gyermek egyre hosszabb ideig tartózkodik szülő nélkül a bölcsődében. A kisgyermeknevelők a gyermek együttműködésétől függően, már az első napokban próbálkoznak a kapcsolat kialakításával, kísérletet tesznek egy-egy gondozási részművelet elvégzésére is a szülő jelenlétében (pl. kínálás, cipő bekötése, orrtörlés, stb.). A beszoktatás harmadik-negyedik napjától szükséges, hogy a kisgyermeknevelő a szülő jelenlétében lépésről lépésre átvegye a gyermek gondozását.
Beszoktatás menete:
1. nap 10:00-tól az ebéd végéig
A szülő és a gyermek 10 órára érkezik. A gyermek a szülővel együtt játékidőben ismerkedik a környezetével, csoporttal, kisgyermeknevelőkkel. A kisgyermeknevelő megfigyeli az egyéni sajátosságokat, a gyermek szokásait, a szülői attitűdöt. A szükséges gondozást és az étkezést a szülő végzi.
2. nap 9:30-tól az ebéd végéig
A szülő és a gyermek 9:30-ra érkezik, folytatódik az ismerkedés. A szükséges gondozást a szülő végzi, a kisgyermeknevelő megfigyeli. Tízórait és az ebédet is a szülő kínálja fel a gyermeknek.
3. nap 9:00- ebéd végéig
A gondozási műveleteket a szülő végzi, a kisgyermeknevelő próbál kapcsolatot felvenni a gyermekkel napközben.
Tízórait már a kisgyermeknevelő kínálja.
4. nap 9:00-tól ebéd végéig
A szülő és a gyermek 9:00-ra érkezik. A szükséges gondozási műveleteket még a szülő végzi, de a kisgyermeknevelő is besegít, apróbb gondozási műveletek kezdeményezésével nyit a gyermek felé.
5. nap 8:00-ebéd végéig
A szülő és a gyermek 8:00-ra érkeznek. A gyermek a bölcsődében reggelizik és ebédel. A kisgyermeknevelő végzi a gondozási műveletek jelentős részét. A szülő rövidebb- hosszabb időre kimegy a csoportból, de bármikor visszahívható. Ebéd után már az ágyát is megmutatják a gyermeknek.
A hétvége után visszaesés tapasztalható.
6. nap 8:00-tól ebéd végéig
A beszoktatás menete ugyanaz, mint pénteken volt.
7. nap: 8:00-ébredésig
A szülő a gyermekkel 8:00-ra érkezik. A szülő kimegy a csoportból, a kisgyermeknevelő végzi a gondozási műveleteket. Ebéd után az anya altatja el a gyermeket, és ébredéskor szintén jelen van. Ébredés után hazamennek.
8-9-10. nap- uzsonnáig
A gyermek reggelire érkezik és uzsonna után hazamegy. A szülő délelőttönként már egyre több időt van távol, végül már nincs is jelen. A gondozási műveleteket a kisgyermeknevelő végzi. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az elválás nem csak a gyermekek számára jelenthet nehézséget. Az anyának, szülőknek ugyanúgy fel kell dolgozniuk azt, hogy gyermekükre most már más figyel, más gondoskodik róla napközben. Szoktatni kell saját magunkat is, és a gyermekünket is - szép fokozatosan- arra, hogy egyre több ideig lesznek külön egymástól, de a nap végén újra együtt játszhatnak majd.
Fontos, hogy a szülő bízzon a választott nevelőben, magabiztosságot sugározzon gyermeke felé, így benne is biztonságérzetet kelt, megkönnyítve ezzel a beszoktatást.